iraj farzad site » Blog Archive » چرا این اعلامیه “مُهم”، به زبان فارسی است؟
Wordpress Themes

چرا این اعلامیه “مُهم”، به زبان فارسی است؟

جریان “خط رسمی”، اطلاعیه ای در باره خروج یکجانبه آمریکا از “برجام” صادر فرموده است.

تقریبا همه بندهای این اطلاعیه بر این نکته تاکید دارد که اقدام ترامپ، “سر سوزنی” به خطرات ناشی از جمهوری اسلامی “مربوط نیست”.  به زعم نویسنده اطلاعیه، آمریکا در رقابت با حریفان، کره و چین و روسیه و اروپای واحد، به بهانه برجام،  قصد “گوشمالی” آنها را دارد. بسیار خوب! پس چرا نیامدید آن قصد رمز شده و هزار تو را برای کسانی که مساله به آنها مربوط است و به زبان آنها بنویسید؟ تصور میکنم عقل نویسنده به آنجا قد میدهد که تشخیص بدهد که با ابزار ترجمه گوگل بتوان چند پاراگراف را به زبان مردم آن چند قطب یعنی کره ای، چینی، روسی و انگلیسی و آلمانی و فرانسوی در آورد؟

احتمال میدهم که دلیل نویسنده اطلاعیه مذکور و اینکه تصمیم یک جانبه ترامپ، سر سوزنی به جمهوری اسلامی و ایران مربوط  نیست، پنهان کردن تصمیمات دیگری برای “گوشمالی حریفان” باشد. مگر قصد بوش برای حمله جنایکارانه به عراق در سال ۲۰۰۳، بر اساس اطلاعات “موثق” در مورد دستیابی رژیم صدام به سلاح کشتار جمعی، اتخاذ شد؟ مگر بازرسان سازمان ملل نگفتند که حتی اطاق خواب صدام را تفتیش و از آن سلاح ها خبری نبود؟ واقعا آیا آن حمله که مردم در ابعاد میلیونی در منطقه  آثار مخرب اش را با جسم و جان حس میکنند، “سر سوزنی” به عراق دارای  “سلاح های کشتار جمعی” در انبارهای مخفی، “ربط” داشت؟ مگر آن جنگ با سرازیری هژمونی و سرکردگی آمریکا بر جهان و برای “گوشمالی” رقبا در جهان “چند قطبی” و به منظور جلوگیری از سیر شتاب آن سقوط انجام نشد؟ در این دنیا زندگی نمیکنید؟ هیچ خاطره ای از احساس مسئولیت در قبال مدنیت جامعه ایران، از سنتهای سیاسی و حزبی که به جا گذاشتید در ذهنتان باقی نمانده است؟ چرا خاک به چشم مردم می پاشید؟ چرا با لجاجتی باورنکردنی به مردم ایران میگوئید آمریکا و اسرائیل و عربستان نمیتوانند با مهندسی دروغ، علیه زندگی و مدنیت شان و تمام دستاوردهائی که در مبارزه علیه جمهوری اسلامی فتح کرده اند، سناریو سیاه خلق کنند؟ بالاخره برای نویسنده اعلامیه، در آن زمانهای ماضی بعید  و فراموش شده که روشن بود، بلگراد را با مهندسی دروغ بمباران کردند و گورهای دسته جمعی سازمان دادند؟ معلوم شد که در عراق هم آن روند زیر و رو کردن شیرازه مدنی جامعه با مهندسی دروغ آشکار، در ابعاد به مراتب ویران کننده تری تکرار شد؟

جناب نویسنده اطلاعیه! باید شما را در باره احتمال ایجاد سناریو سیاه در ایران، ارشاد کرد و شما را از صعود به نردبان چنین “معرفت”هائی برحذر داشت؟  آخر افشاء دروغبافیهای امثال نتانیاهو و ابلهانه بودن آنها برای هر انسان برخوردار از عقل سالم کار دشواری است؟  این تحلیل نه با یادآوری خاطرات دور شما از مواضع مسئولانه کمونیسم کارگری و  نه با “عقل سلیم” سازگار نیست، دوست “اسبق”!

حتی اگر این تحلیل داهیانه شما را بپذیریم که تصمیم ترامپ مستقیما، سر سوزنی در “مورد ایران نیست”، اما منطقا و با قبول این پیش فرض نادرست، شما باید میفهمیدید که در تقابل با “حریفان” و “گوشمالی آنان”، “ضعیف ترین” نقطه، اولین هدف حمله خواهد بود. قاعدتا میبایست میفهمیدید که نتیجه عملی تحلیل شما، دقیقا دست نشان کردن نقطه ضعفی است که چه بسا، برخلاف دوره های قدرتگیری اسلام سیاسی در ایران، ممکن است با تمایل بخشی از مردم و به میدان رها کردن ارتجاعی ترین سکتهای قومی و مذهبی و نیز نیروهای راست افراطی همراه باشد.

من فقط از اینهمه “شجاعت” در نمایش بلاهت سیاسی و فوران بی مسئولیتی محض از جانب کسانی که حالا دیگر در یک دگردیسی اعجاب آور به  یک سکت مهجور و ضد اجتماعی تبدیل شده اند،  واقعا در شگفتم. آدم احساس میکند که اینها را هیچوقت ندیده است.

برای خلقهای کره شمالی، چین میلیارد نفوسی و اروپای واحد که خدای نخواسته ممکن است  از کم و کیف اطلاعیه مذکور باخبر شوند، صبر حمیل آرزو دارم.

۱۳ مه ۲۰۱۸

لینک به اطلاعیه مربوطه

محل نوشتن نظرات